Εθνικό & Καποδιστριακό
Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ειδικός Λογαριασμός
Κονδυλίων Έρευνας
Τμήμα Ενδοκρινολογίας & Μεταβολισμού
Α’ Παιδιατρική Κλινική Ιατρικής Σχολής
Πανεπιστημίου Αθηνών
Νοσοκομείο Παίδων «Η Αγία Σοφία»

Παιδιά ηλικίας 1-2 ετών

Πληροφορίες για την ανάπτυξη και το βάρος του παιδιού σας

Ένα υγιές μωρό στους 12 μήνες έχει συνήθως τριπλασιάσει το βάρος της γέννησης του. Στη συνέχεια, από το 12ο έως και το 18ο μήνα ζωής ο ρυθμός ανάπτυξης του παιδιού μειώνεται με αποτέλεσμα συχνά να παρατηρείται και μείωση στην όρεξή του. Από το 18ο έως και τον 24ο μήνα της ζωής του η όρεξη του παρουσιάζει διακυμάνσεις. 

Απογαλακτισμός

Αν δεν έχετε ήδη σταματήσει το μητρικό θηλασμό κατά την περίοδο της 2ης βρεφικής ηλικίας και επιθυμείτε να τον διακόψετε τώρα, καλό θα είναι να πραγματοποιήσετε τη διακοπή του σταδιακά. Μπορείτε να αντικαταστήσετε σταδιακά το θηλασμό με κάποιο γάλα του εμπορίου που θα είναι είτε σε υγρή μορφή είτε σε μορφή σκόνης. Το γάλα αυτό μπορεί να είναι το ίδιο με αυτό που καταναλώνει και η υπόλοιπη οικογένεια, αρκεί να είναι πλήρες (3,5% λιπαρά). Είναι προτιμότερο, όμως, να επιλέξετε ένα από τα ειδικά γάλατα του εμπορίου, το οποίο θα είναι κατά προτίμηση χαμηλό σε πρωτεΐνες και πλούσιο σε βιταμίνη Dκαι πολυακόρεστα λιπαρά οξέα.

Πότε είναι έτοιμο το παιδί σας να καταναλώσει τρόφιμα με το κουτάλι ή με τα χέρια του;            

  • Όταν μπορεί να χρησιμοποιήσει με ευκολία τα χέρια του και τα δάχτυλα του για να ταΐσει τον εαυτό του.
  • Όταν μπορεί να κρατήσει ένα κυπελλάκι με τα 2 του χέρια και να πιει από αυτό.
  • Όταν έχουν ξεκινήσει να εμφανίζονται οι γομφίοι του (τα πίσω δόντια που χρησιμοποιεί για να μασήσει και να αλέσει τις τροφές).
  •  Όταν μπορεί να δαγκώσει ποικιλία διαφορετικών φαγητών και να μασήσει καλά.

Συμβουλές διατροφής για το παιδί σας

Συχνότητα και ποσότητα γευμάτων σε αυτή την ηλικία:

Το παιδί σας πρέπει να καταναλώνει κάποιο γεύμα ή σνακ κάθε 2 με 3 ώρες σε σταθερές ώρες μέσα στην ημέρα. Επομένως, φροντίστε να του σερβίρετε περίπου 3 κυρίως γεύματα και 2 με 3 σνακ. Η μερίδα που θα προσφέρετε στο παιδί σας θα πρέπει να είναι μικρότερη από αυτή που καταναλώνει η υπόλοιπη οικογένεια στο τραπέζι. Αφήστε, ωστόσο, το παιδί σας να αποφασίσει την ποσότητα που θα φάει από τη μερίδα που του προσφέρατε και μην ανησυχείτε αν δεν την «αποτελειώσει». Για την κάλυψη των αναγκών του σε υγρά προσφέρετέ του νερό μεταξύ των κυρίως γευμάτων και των σνακ.

Συστάσεις

Το παιδί σας πρέπει να εκτίθεται και να καταναλώνει καθημερινά ποικιλία τροφίμων που να προέρχονται από τις 5 βασικές ομάδες: Ομάδα δημητριακών και αμύλου, ομάδα λαχανικών, ομάδα φρούτων, ομάδα γαλακτοκομικών και ομάδα κρέατος.

Ομάδα τροφίμων (ορισμός μερίδας)

Συνιστώμενη ποσότητα/ημέρα

Μικρές συμβουλές

Ομάδα γαλακτοκομικών [1 φλιτζ. (250mL) γάλα, 1 κεσεδάκι γιαούρτι (200 γρ), 30 γρ ή 1 φέτα τυρί]

3 μερίδες

- Προτιμήστε τα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα (3,5% λιπαρά) σχεδιασμένα ειδικά για τις θρεπτικές ανάγκες αυτής της ηλικίας που είναι χαμηλά σε πρωτεΐνη, πλούσια σε βιταμίνη D και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα

Ομάδα λαχανικών

(1 φλιτζ. ωμά λαχανικά, ½ φλιτζ. μαγειρεμένα λαχανικά)

1-2 μερίδες

 

- Προτιμήστε λαχανικά εποχής και ποικιλίας χρωμάτων.

- Σερβίρετέ τα ζεστά και με προσθήκη ελαιολάδου για να αυξήσετε την πιθανότητα αποδοχής τους από το παιδί σας.

Ομάδα φρούτων

(1 μέτριο φρούτο ή ½ φλιτζ. αποξηραμένα φρούτα ή χυμό φρούτων)

1-2 μερίδες

 

- Προτιμήστε φρούτα εποχής.

- Προσφέρετε το φρούτο σε τέτοιου μεγέθους κομμάτια, έτσι ώστε να μπορεί το παιδί σας να τα κρατήσει μόνο του στα χέρια του

Ομάδα Δημητριακών και αμύλου

(1 φέτα ψωμί, ½ φλιτζ. δημητριακά, ½ φλιτζ. μαγειρεμένο ρύζι ή ζυμαρικά)

3-5 μερίδες

 

- Προτιμήστε τα προϊόντα ολικής άλεσης.

- Προσφέρετε μετρίου μεγέθους κομμάτια ψωμιού στο παιδί σας που θα μπορεί να κρατάει μόνο του στα χέρια του

Ομάδα κρέατος και οσπρίων

( ½ φλιτζ. κρέας ή 30-50 γρ., ½ φλιτζ. όσπρια, 40-50 γρ. ψάρι,   1 αυγό) μαγειρεμένα

2 μερίδες

 

- Προτιμήστε τα άπαχα κομμάτια κρέατος αφαιρώντας την πέτσα και το ορατό λίπος και τα κόκκαλα από τα ψάρια

- Επιλέξτε να προσφέρετε το κρέας 2 φορές/εβδομάδα

- Επιλέξτε να προσφέρετε τα όσπρια 1-2 φορές/εβδομάδα

- Επιλέξτε να προσφέρετε το ψάρι 2 φορές/εβδομάδα

- Επιλέξτε να προσφέρετε το αυγό 1-2 φορές/εβδομάδα

Ομάδα ελαίων, γλυκών και σακχαρούχων ροφημάτων

Όσο το δυνατόν μικρότερη ποσότητα

- Επιλέξτε τη χρήση ελαιολάδου.

- Περιορίστε όσο το δυνατόν περισσότερο τα μπισκότα, τις καραμέλες, τα κέικ και τη σοκολάτα.

ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΜΙΚΡΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΚΑΙ ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ ΣΧΗΜΑ (Π.Χ. ΣΤΑΦΥΛΙΑ, ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ) ΚΑΘΩΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΦΟΒΑ ΣΤΟΥΣ ΠΝΙΓΜΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ

 

Βοηθήστε το παιδί σας να υιοθετήσει υγιεινές συνήθειες:

  • Διαμορφώνοντας ένα ήρεμο περιβάλλον κατά τη διάρκεια του φαγητού χωρίς την παρουσία τηλεόρασης, ραδιοφώνου, κτλ.
  • Συζητώντας μαζί του κατά τη διάρκεια του γεύματος. Μη σχολιάζετε τι τρώει ή δεν τρώει το παιδί σας και μην το αναστατώνεται.
  • Δίνοντας του να δοκιμάζει νέα τρόφιμα.
  • Βάζοντας το να φάει το φαγητό του στο τραπέζι μαζί με όλη την οικογένεια.
  • Δίνοντας του να φάει ό,τι τρώει και η υπόλοιπη οικογένεια.
  • Επιτρέποντας του να φάει με τους δικούς του ρυθμούς (π.χ. να σταματήσει όταν έχει χορτάσει) και στις ποσότητες που θέλει.

Φυσική δραστηριότητα                                                      

Το παιδί σας δεν επιτρέπεται να βλέπει τηλεόραση, DVD, βιντεοπαιχνίδια ή ηλεκτρονικό υπολογιστή σε αυτή την ηλικία. Θα πρέπει, επομένως, να συμμετέχει σε διάφορες σωματικές δραστηριότητες διαβαθμισμένης έντασης για τουλάχιστον 3 ώρες μες στη διάρκεια της ημέρας. Οι δραστηριότητες αυτές μπορούν να πραγματοποιούνται σε διάφορους χώρους (π.χ. σπίτι, παιδική χαρά, κτλ.) και βοηθούν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων κίνησης του παιδιού σας.

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να είναι δραστήριο;

  • Επιτρέποντας και ενθαρρύνοντάς το να συμμετέχει σε οποιαδήποτε δραστηριότητα το κινητοποιεί (μπουσούλημα, περπάτημα, σκαρφάλωμα, τρέξιμο, κτλ).
  • Πηγαίνοντας το να παίξει σε εξωτερικούς χώρους (π.χ. παιδότοπους, παιδικές χαρές) και να εξερευνήσει το περιβάλλον του.

Ύπνος

Σε αυτή την ηλικία το παιδί σας χρειάζεται 12-14 ώρες ύπνου συνολικά σε ένα 24ώρο. Οι ώρες αυτές κατανέμονται σε 11,5 ώρες τη νύχτα και 2,5 ώρες την ημέρα. Διατηρήστε ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου και φροντίστε έτσι ώστε οι στιγμές που κοιμάται στη διάρκεια της ημέρας να μην είναι σε σύντομο χρονικό διάστημα με την ώρα που πάει για ύπνο το βράδυ.

 

Πηγές

  1. Infant Nutrition and Feeding: A guide for Use in the WIC and CSF Programs.2009. Alexandria, VA: United States Department of Agriculture, Food and Nutrition Service, Special Supplemental Nutrition Progrma for Women, Infants and Children (WIC). 221.
  2. Food and Nutrition Guidelines for Healthy Infants and Toddlers (Aged 0–2): A background paper(4th Ed). 2008. Wellington, New Zealand: Ministry of Health.
  3. Eating for Healthy Babies and Toddlers: From birth to 2 years old. 2012. Wellington, New Zealand: Ministry of Health.
  4. Canadian Physical Activity Guidelines, Canadian Sedentary Behaviour Guidelines: Your Plan to Get Active Every Day. 2012. Canadian Society for Exercise Physiology.
  5. Atkinson, L., et al., Eat right Be active-A guide for parents and caregivers of toddlers 12-36 months, 2009, Nutrition Resource Centre, Ontario Public Health Association.
  6. Start them right...A Parents’ Guide to Healthy Eating for Under Fives, 2008, Community Nutrition Unit, Department of Health and Human Services: Tasmania.
  7. Feeding Your toddler from 1 to 2 years, Rhode Island Department of Health.
  8. Feeding Your 1 to 2 year old, Office of Health Promotion, Washington State Department of Health (DOH).
  9. How children develop-1-2 years, 2009, Queensland Health, Queensland Government.
  10. Healthy Eating for your Toddler-age 12 to 24 months, Department of Health and Communti Services, Government of Newfoundland and Labrador: Canada.
  11. Pediatric Nutrition Guidelines for Primary Health Care Providers, May 2011, Ontario Society of Nutrition Professionals in Public Health (OSNPPH) – Family Health Nutrition Advisory Group.
  12. How much sleep do kids need? 02/04/2013; Available from: http://www.nhs.uk/Livewell/Childrenssleep/Pages/howmuchsleep.aspx.
  13. Children and Sleep. [cited 2013 April 26th]; Available from: http://www.sleepfoundation.org/article/sleep-topics/children-and-sleep.

 

Για Γονείς

Δραστηριότητες

Δείκτης Μάζας Σώματος

Ύψος
εκ
Βάρος
κιλά
 

Τι είπαν για μας

Διαβάστε τι είπαν για μας διάφοροι Φορείς, Ιατροί & Επιστήμονες Υγείας, οικογένειες και υποστηρικτές

Περισσότερα

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ Facebook Button Linkedin Button Twitter Button Instagram Button
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανάπτυξη Εθνικού Συστήματος Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Υπερβαρότητας και Παχυσαρκίας κατά την Παιδική και Εφηβική Ηλικία ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
ΕΣΠΑ 2007-2013
Με τη Συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η Πράξη «Ανάπτυξη Εθνικού Συστήματος Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Υπερβαρότητας και Παχυσαρκίας κατά την Παιδική και Εφηβική Ηλικία», (MIS 370545), υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» (ΕΠ.ΑΝ.Α.Δ) 2007-2013 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.) και από Εθνικούς Πόρους.