Εθνικό & Καποδιστριακό
Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ειδικός Λογαριασμός
Κονδυλίων Έρευνας
Τμήμα Ενδοκρινολογίας & Μεταβολισμού
Α’ Παιδιατρική Κλινική Ιατρικής Σχολής
Πανεπιστημίου Αθηνών
Νοσοκομείο Παίδων «Η Αγία Σοφία»

Παιδιά ηλικίας 9-12 ετών

Πληροφορίες για την ανάπτυξη και τη συμπεριφορά του παιδιού σας

Η περίοδος της προ-εφηβείας και εφηβείας χαρακτηρίζεται από απότομη αύξηση του ρυθμού σωματικής ανάπτυξής στα παιδιά (στα κορίτσια η έναρξη αυτής της περιόδου οριοθετείται κατά μέσο όρο στην ηλικία των 9 ετών και στα αγόρια στην ηλικία των 11 ετών), έχοντας ως αποτέλεσμα την εμφάνιση αλλαγών στη σωματική διάπλαση και την αύξηση των αναγκών σε θρεπτικά συστατικά και των ποσοτήτων των τροφίμων που καταναλώνονται.

Συνήθως, μέχρι την ηλικία των 9 ή 10 ετών, το παιδί σας έχει αναπτύξει φιλικές σχέσεις με συνομηλίκους του ίδιου φύλου και λαμβάνει μέρος σε διάφορες κοινωνικές δραστηριότητες. Η επιρροή που ασκούν οι φίλοι στο παιδί σας σε αυτή την ηλικιακή περίοδο αρχίζει και αυξάνει και υπερισχύει αυτής της οικογένειας. Επιπρόσθετα, το παιδί σας αρχίζει και έχει μεγαλύτερη ενασχόληση με την εικόνα του σώματός του (π.χ. αισθάνεται ή/και βλέπει τον εαυτό του αδύνατο ή παχύ).

Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας να υιοθετήσει υγιεινές συνήθειες

  • Φροντίστε για την ύπαρξη ποικιλίας υγιεινών επιλογών στο τραπέζι.
  • Διαμορφώστε ένα ήρεμο περιβάλλον κατά τη διάρκεια του γεύματος χωρίς την παρουσία τηλεόρασης, ραδιοφώνου, κτλ.
  • Αφήστε το παιδί σας να εμπλακεί στη διαδικασία της προετοιμασίας των γευμάτων, όπως στα ψώνια, στο μαγείρεμα, κτλ. διδάσκοντάς το παράλληλα και διάφορες απλές τεχνικές μαγειρικής.
  • Προσφέρετε στο παιδί σας το ίδιο γεύμα που θα καταναλώσει και η υπόλοιπη οικογένεια. Μην προετοιμάσετε κάτι ξεχωριστό γι’ αυτό.
  • Θέστε όρια στην κατανάλωση μη υγιεινών επιλογών που είναι πλούσια σε λιπαρά (π.χ. γλυκά), επιτρέποντας του να καταναλώσει μόνο μια μικρή μερίδα περιστασιακά.
  • Μην χρησιμοποιείτε επιβραβεύσεις με τη χρήση αλμυρών και γλυκών σνακ ή αυστηρή μεταχείριση για να πιέσετε το παιδί σας να φάει.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ετοιμάσει μόνο του το σνακ που θα πάρει μαζί του στο σχολείο.
  • Αποτελέστε πρότυπο για το παιδί σας καταναλώνοντας και οι ίδιοι κυρίως υγιεινές επιλογές τροφίμων (π.χ. φρούτα και λαχανικά). 

Συμβουλές διατροφής για το παιδί σας          

  • Προσφέρετε θρεπτικά γεύματα στο παιδί σας στη διάρκεια της ημέρας. Ιδανικά μπορείτε να του σερβίρετε περίπου 3 κυρίως γεύματα και 2 με 3 μικρά ενδιάμεσα γεύματα μέσα στη διάρκεια της ημέρας αφήνοντας ένα διάστημα 2-3 ωρών μεταξύ των γευμάτων. Αν το παιδί σας είναι πολύ δραστήριο (π.χ. συμμετέχει σε διάφορα αθλήματα) μπορείτε να του προσφέρετε επιπρόσθετα 1 με 2 μικρά ενδιάμεσα γεύματα στη διάρκεια της ημέρας, για να γεμίσετε τις ενεργειακές του αποθήκες.
  • Δώστε περίπου 20 με 30 λεπτά στο παιδί σας για να καταναλώσει ένα γεύμα.

Συστάσεις

Το παιδί σας πρέπει να εκτίθεται καθημερινά σε ποικιλία τροφίμων από τις 5 βασικές ομάδες (γαλακτοκομικών, λαχανικών, φρούτων, δημητριακών και αμύλου, κρέατος).

Ομάδα τροφίμων

(ορισμός μερίδας)

Συνιστώμενες μερίδες/ημέρα

Μικρές συμβουλές

Ομάδα γαλακτοκομικών [1 μερίδα=1 φλιτζ. (250mL) γάλα, 1 κεσεδάκι γιαούρτι (200 γρ), 30 γρ ή 1 φέτα τυρί]

Αγόρια: 3

- Προτιμήστε τα γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλών λιπαρών (1,5-2% λιπαρά).

Κορίτσια: 3

Ομάδα λαχανικών

(1 μερίδα=1 φλιτζ. ωμά λαχανικά, ½ φλιτζ. μαγειρεμένα λαχανικά)

Αγόρια: 2,5

- Προτιμήστε λαχανικά εποχής και ποικιλίας χρωμάτων.

Κορίτσια: 2

Ομάδα φρούτων

(1 μερίδα=1 μέτριο φρούτο ή ½ φλιτζ. αποξηραμένα φρούτα ή χυμό φρούτων)

Αγόρια: 1,5

- Προτιμήστε φρούτα εποχής.

Κορίτσια: 1,5

Ομάδα Δημητριακών και αμύλου

(1 μερίδα=1 φέτα ψωμί, ½ φλιτζ. δημητριακά, ½ φλιτζ. μαγειρεμένο ρύζι ή ζυμαρικά)

Αγόρια: 6

- Προτιμήστε τα προϊόντα ολικής άλεσης.

- Προτιμήστε προϊόντα που είναι χαμηλά σε αλάτι, λίπος και ζάχαρη.

Κορίτσια: 5

Ομάδα κρέατος και οσπρίων

(1 μερίδα= ½ φλιτζ. κρέας ή 30-50 γρ., ½ φλιτζ. όσπρια, 40-50 γρ. ψάρι,   1 αυγό) μαγειρεμένα

Αγόρια: 5

- Προτιμήστε τα άπαχα κομμάτια κρέατος αφαιρώντας την πέτσα και το ορατό λίπος.

- Επιλέξτε να προσφέρετε το κρέας 1 φορά/εβδομάδα

- Επιλέξτε να προσφέρετε τα όσπρια 2 φορές/εβδομάδα

- Επιλέξτε να προσφέρετε το ψάρι 2 φορές/εβδομάδα

- Επιλέξτε να προσφέρετε το αυγό 1 φορά/εβδομάδα

Κορίτσια: 5

Ομάδα ελαίων, γλυκών και σακχαρούχων ροφημάτων

Αγόρια: 5 κ. γλ.

- Επιλέξτε τη χρήση ελαιολάδου.

- Περιορίστε όσο το δυνατόν περισσότερο τα μπισκότα, τις καραμέλες, τα κέικ και τη σοκολάτα.

- Περιορίστε όσο το δυνατόν περισσότερο το βούτυρο, τις μαργαρίνες και τα fast-foods.

Κορίτσια: 5 κ. γλ.

ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΝΑ ΔΩΣΕΤΕ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΡΟΦΗΜΑΤΑ ΜΕ ΚΑΦΕΪΝΗ (Π.Χ. ΚΑΦΕ, ΤΣΑΪ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΠΟΤΑ) ΚΑΘΩΣ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΟΝ ΥΠΝΟ ΤΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ

 

Φυσική δραστηριότητα                                                      

Σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, τα παιδιά αυτής της ηλικιακής κατηγορίας συνίσταται να συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες διαβαθμισμένης έντασης (μέτριας ή υψηλής) (π.χ. περπάτημα μέχρι το σχολείο, ποδηλασία, κυνηγητό, κτλ) για τουλάχιστον 1 ώρα κάθε ημέρα, ενώ καλό θα είναι να συμμετέχουν τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα σε υψηλής έντασης δραστηριότητες και δραστηριότητες που ενδυναμώνουν τους μυς και τα οστά.

Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δίνεται στις ελεύθερες, μη ανταγωνιστικές, ψυχαγωγικές δραστηριότητες, που επιτρέπουν τη συμμετοχή όλων των παιδιών, ενισχύοντας τη σημασία της συμμετοχής και όχι της νίκης

Λάβετε επίσης υπόψη σας ότι ο χρόνος παρακολούθησης τηλεόρασης, βιντεοπαιχνιδιών, DVD ή ηλεκτρονικού υπολογιστή, σε αυτή την ηλικία είναι έως 2 ώρες την ημέρα (όσο λιγότερο τόσο το καλύτερο).

Ύπνος

Σε αυτή την ηλικία, οι ανάγκες σε ύπνο των παιδιών κυμαίνονται μεταξύ των 9 με 10 ωρών στη διάρκεια ενός 24ώρου. Ωστόσο, εξαιτίας της αύξησης των δραστηριοτήτων σε αυτή την ηλικία (σχολικών και εξωσχολικών), το παιδί σας μπορεί να δυσκολεύεται να κοιμηθεί (αυπνία), με αποτέλεσμα την εμφάνιση εναλλαγών στη διάθεσή ή συμπεριφορικών προβλημάτων (π.χ. υπερκινητικότητα). Για την αποφυγή αυτών των προβλημάτων:

  • Διατηρήστε ένα σταθερό πρόγραμμα για τον ύπνο.
  • Διαμορφώστε ένα ήρεμο περιβάλλον στο υπνοδωμάτιο του παιδιού σας (σκοτεινό και δροσερό)- χωρίς την ύπαρξη τηλεόρασης ή υπολογιστή!

 

Πηγές

  • Story M, Holt K, Sofka D, Clark EM, eds. 2002. Bright Futures in Practice: Nutrition—Pocket Guide. Arlington, VA: National Center for Education in Maternal and Child Health
  • Hagan JF, Shaw JS, Duncan PM, eds. 2008. Bright Futures: Guidelines for Health Supervision of Infants, Children, and Adolescents, Third Edition. Elk Grove Village, IL: American Academy of Pediatrics.
  • Alberta Nutrition Guidelines for Children and Youth: A Childcare, School and Recreation/Community Centre Resource Manual, 2012, Alberta Governement. p. 106.
  • ChooseMyPlate.gov. [cited 2013 May 1st]; Available from: www.choosemyplate.gov.
  • Eating for Healthy Children: From 2 to 12 years old. 2012. Wellington, New Zealand: Ministry of Health.
  • Eating well for 5-11 Years old Practical Guide, 2010, The Caroline Walker Trust.
  • A guide to healthy eating, NSW Government, Area Health Service.
  • Heathy Eating and Active Living: for your 5 to 11 year old, 2012, Government of Alberta.
  • Feeding Your 6-12 year Old Picky Eater, 2011, Dietitians of Canada, Practice-based Evidence in Nutrition (PEN).
  • Crawley, H., Eating Well At School: Nutritional and Practical Guidelines, 2005, The Caroline Waler Trust; National Heart Forum.
  • Koszewski, W. and N. Sehi, Nutrition for the School-Aged Child. NebGuide, 2012.
  • Nutrition for Your Preteen: Ages 9 through 12 Years, Lancaster General Health Center.
  • Global Recommendations on Physical Activity for Health: 5-17 years old, 2011, WHO.
  • Canadian Physical Activity Guidelines, Canadian Sedentary Behaviour Guidelines: Your Plan to Get Active Every Day. 2012. Canadian Society for Exercise Physiology.
  • How much sleep do kids need? 02/04/2013; Available from: http://www.nhs.uk/Livewell/Childrenssleep/Pages/howmuchsleep.aspx.
  • Children and Sleep. [cited 2013 April 26th]; Available from: http://www.sleepfoundation.org/article/sleep-topics/children-and-sleep.

 

Για Γονείς

Δραστηριότητες

Δείκτης Μάζας Σώματος

Ύψος
εκ
Βάρος
κιλά
 

Τι είπαν για μας

Διαβάστε τι είπαν για μας διάφοροι Φορείς, Ιατροί & Επιστήμονες Υγείας, οικογένειες και υποστηρικτές

Περισσότερα

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ Facebook Button Linkedin Button Twitter Button Instagram Button
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανάπτυξη Εθνικού Συστήματος Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Υπερβαρότητας και Παχυσαρκίας κατά την Παιδική και Εφηβική Ηλικία ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
ΕΣΠΑ 2007-2013
Με τη Συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η Πράξη «Ανάπτυξη Εθνικού Συστήματος Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Υπερβαρότητας και Παχυσαρκίας κατά την Παιδική και Εφηβική Ηλικία», (MIS 370545), υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» (ΕΠ.ΑΝ.Α.Δ) 2007-2013 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.) και από Εθνικούς Πόρους.