Παιδιά ηλικίας 2-4 ετών

Πληροφορίες για την ανάπτυξη και το βάρος του παιδιού σας

Το βάρος ενός παιδιού έχει τετραπλασιαστεί συγκριτικά με το βάρος γέννησης μέχρι την ηλικία των 2 ετών. Από την ηλικία των 2 ετών, τα παιδιά αυξάνουν ετησίως το βάρος τους κατά 2 με 3 κιλά και το ύψος τους κατά 6 με 8,5 εκατοστά. Σε αυτή την ηλικία το παιδί σας έχει υψηλές διατροφικές απαιτήσεις παρά τη μείωση του ρυθμού ανάπτυξής του, ο οποίος έχει και ως αποτέλεσμα τη μείωση της όρεξής του. Συνεπώς δεν θα πρέπει να σας ξαφνιάζουν πιθανές διακυμάνσεις στην όρεξη και στην πρόσληψη τροφής του παιδιού σας.

Τι θα παρατηρήσετε στη συμπεριφορά του παιδιού σας;

Καθώς το παιδί σας μεγαλώνει γίνεται λιγότερο παρορμητικό και μπορεί να ακολουθήσει τις οδηγίες σας. Μπορεί να παραμείνει ήρεμο όσο πεινάει, να συμμετέχει σε συζητήσεις κατά τη διάρκεια των γευμάτων, να σερβιριστεί με τα χέρια του και να δώσει κάποιο τρόφιμο σε κάποιο άλλο άτομο που κάθεται επίσης στο τραπέζι

Συμβουλές διατροφής για το παιδί σας

Σε αυτή την ηλικία το παιδί σας θα πρέπει να καταναλώνει κάποιο γεύμα ή σνακ κάθε 2 με 3 ώρες, σε σταθερές ώρες μέσα στην ημέρα. Επομένως, φροντίστε να του σερβίρετε περίπου 3 κυρίως γεύματα και 2 με 3 σνακ. Ωστόσο, δώστε προσοχή και στις ανάγκες του παιδιού σας όταν σας λέει ότι πεινάει ή έχει χορτάσει, καθώς είναι σημαντικό για το παιδί σας να μπορεί να αναγνωρίζει το αίσθημα της πείνας και του κορεσμού. Για την κάλυψη των αναγκών του σε υγρά (6 με 8 ποτήρια υγρών) προσφέρετέ του νερό μεταξύ των κυρίως γευμάτων και των σνακ.

  • Τα σκεύη που θα του δώσετε να χρησιμοποιήσει (π.χ. πιρούνι, κουτάλι) και τα έπιπλα (π.χ. τραπέζι, καρέκλα) θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένα για την ηλικία του.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να τρώει μόνο του, αν και τα παιδιά μέχρι την ηλικία των 3 ετών χρειάζονται συνήθως κάποια βοήθεια και από εσάς.
  • Δώστε στο παιδί σας αρκετό χρόνο για να καταναλώσει τη μερίδα που θα του σερβίρετε, αλλά φροντίστε να μην ξεπεράσει τα 30 λεπτά.

Μικρές συμβουλές:

  • Προσφέρετε τα γεύματα και τα σνακ στο τραπέζι ή σε ένα άλλο προκαθορισμένο μέρος και καταναλώστε φαγητό όλη η οικογένεια μαζί.
  • Κλείστε την τηλεόραση κατά τη διάρκεια του γεύματος.
  • Προσφέρετε στο παιδί σας νέα φαγητά τουλάχιστον 10-15 φορές μέχρι να τα αποδεχτεί.
  • Αποφύγετε να πιέζετε το παιδί σας να φάει όλη τη μερίδα που του σερβίρατε και μην το κριτικάρετε μπροστά σε άλλα παιδιά.
  • Αποφύγετε να χρησιμοποιήσετε γλυκά ή αλμυρά σνακ ως κίνητρα ή επιβραβεύσεις αν το παιδί σας φάει όλο του το φαγητό.
  • Μην ετοιμάσετε διαφορετικό φαγητό στο παιδί σας, αν αρνηθεί να καταναλώσει όλο ή μέρος του γεύματος που έχετε σερβίρει και στην υπόλοιπη οικογένεια, καθώς έτσι λαμβάνει το μήνυμα ότι μπορεί να ζητάει πάντα κάτι διαφορετικό, αν δεν του αρέσει το φαγητό.

Συστάσεις

Το παιδί σας πρέπει να εκτίθεται καθημερινά σε ποικιλία τροφίμων από τις 5 βασικές ομάδες (γαλακτοκομικών, λαχανικών, φρούτων, δημητριακών και αμύλου, κρέατος).

Φυσική δραστηριότητα                                                      

Το παιδί σας επιτρέπεται σε αυτή την ηλικία να δει τηλεόραση, DVD, βιντεοπαιχνίδια ή ηλεκτρονικό υπολογιστή έως 1 ώρα την ημέρα (όσο λιγότερο τόσο το καλύτερο). Θα πρέπει να συμμετέχει σε διάφορες σωματικές δραστηριότητες διαβαθμισμένης έντασης για τουλάχιστον 3 ώρες κάθε ημέρα. Οι δραστηριότητες αυτές μπορούν να πραγματοποιούνται σε διάφορους χώρους (π.χ. σπίτι, παιδική χαρά, κτλ.) και βοηθούν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων κίνησης του παιδιού σας.

Πυραμίδα δραστηριότητας

Ύπνος                                                      

Σε αυτή την ηλικία το παιδί σας χρειάζεται 11-13 ώρες ύπνου συνολικά σε ένα 24ώρο. Οι ώρες αυτές κατανέμονται σε 11-11,5 ώρες τη νύχτα και 1,5-2 ώρες την ημέρα (αν και στην ηλικία των 4 ετών δεν είναι απαραίτητο πλέον να κοιμάται στη διάρκεια της ημέρας). Διατηρήστε ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου και φροντίστε έτσι ώστε οι στιγμές που κοιμάται στη διάρκεια της ημέρας να μην είναι σε σύντομο χρονικό διάστημα με την ώρα που πάει για ύπνο το βράδυ.

Θα πρέπει επίσης να είστε προετοιμασμένοι, καθώς σε αυτές τις ηλικίες εμφανίζονται οι νυχτερινοί φόβοι και οι εφιάλτες στα παιδιά λόγω της ανάπτυξης της φαντασίας τους.

Πηγές

  1. Early Childhood: 1-4 Years, Bright Futures at Georgetown University.
  2. Feeding Toddlers and Preschool children:1-5 Years Old, NHS South Gloucestershire.
  3. Atkinson, L., et al., Eat right Be active-A guide for parents and caregivers of toddlers 12-36 months, 2009, Nutrition Resource Centre, Ontario Public Health Association.
  4. Anderson, J., et al., Feeding Your 1 to 5 Year Old: Building Good Eating Habits, 2008, Dairy Council of Michigan.
  5. Healthy Eating for Preschool children-age 2-5 Years: A Guide for Parents and Caregivers, 2009, Department of Health and Communti Services, Government of Newfoundland and Labrador: Canada.
  6. Nutrition Guidelines for the Under Fives, 2001, NHS Tayside, Health Promotion Department.
  7. Feeding Your 3 to 5 year old, Office of Health Promotion, Washington State Department of Health (DOH).
  8. How children develop-2-3 years, 2009, Queensland Health, Queensland Government.
  9. ChooseMyPlate.gov. [cited 2013 May 1st]; Available from: www.choosemyplate.gov.
  10. Serrano, E., D. Parra, and S. Nickols-Richardson, Healthy Eating for Children 2 Through 5 Years Old: A Guide for Parents and Childcare Providers(Virginia State), 2009, Communications and Marketing, College of Agriculture and Life Sciences, Virginia Polytechnic Institute and State University: Petersburg, Virginia State.
  11. Food and Nutrition Guidelines for Pre-School Services, 2004, Health Promotion Unit of the Department of Health and Children, Ireland.
  12. Canadian Physical Activity Guidelines, Canadian Sedentary Behaviour Guidelines: Your Plan to Get Active Every Day. 2012. Canadian Society for Exercise Physiology.
  13. How much sleep do kids need? 02/04/2013; Available from: http://www.nhs.uk/Livewell/Childrenssleep/Pages/howmuchsleep.aspx.
  14. Children and Sleep. [cited 2013 April 26th]; Available from: http://www.sleepfoundation.org/article/sleep-topics/children-and-sleep.