Παιδιά ηλικίας 4-6 ετών

Πληροφορίες για την ανάπτυξη και το βάρος του παιδιού σας

Σε αυτή την περίοδο της ζωής του παιδιού σας, το βάρος του αυξάνεται κατά 3 κιλά και το ύψος του κατά 6 εκατοστά περίπου ετησίως. Ο ρυθμός αυτός ανάπτυξης είναι μικρότερος συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά παραμένει σταθερός μέχρι και την περίοδο της προεφηβείας. Παράλληλα, η γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξή του παιδιού σας εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς.

Η σταθεροποίηση του ρυθμού ανάπτυξής σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια αντανακλάται στη μείωση της όρεξής του και του ενδιαφέροντός του παιδιού σας για το φαγητό. Στην περίπτωση που το βάρος του υπερβαίνει τα φυσιολογικά όρια, το παιδί σας δε συνίσταται να ακολουθήσει κάποια αυστηρή δίαιτα ή δίαιτα χαμηλή σε θερμίδες εξαιτίας των αυξημένων ενεργειακών και διατροφικών απαιτήσεων του.

Τι θα παρατηρήσετε στη συμπεριφορά του παιδιού σας;

Σε αυτή την ηλικία το παιδί σας μπορεί να ταΐσει τον εαυτό του σε ικανοποιητικό βαθμό χωρίς να λερωθεί ιδιαίτερα. Επίσης, οι επιλογές των τροφίμων που καταναλώνει επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από το κοινωνικό του περιβάλλον εκτός σπιτιού (π.χ. συνομήλικα παιδιά στο νηπιαγωγείο).

Λάβετε υπόψη σας επίσης ότι ορισμένα παιδιά σε αυτή την ηλικία είναι ιδιότροπα ως προς το φαγητό. Αν το παιδί σας ανήκει σε αυτή την κατηγορία, προφέρετέ του μεγάλη ποικιλία τροφίμων και τακτικά γεύματα, ενώ αφήστε το να φάει αναλόγως με την όρεξή του χωρίς να το πιέζετε ή να το μαλώνετε.

Συμβουλές διατροφής για το παιδί σας

Σε αυτή την ηλικία το παιδί σας θα πρέπει να καταναλώνει κάποιο γεύμα κάθε 2 με 3 ώρες, σε σταθερές ώρες μέσα στην ημέρα. Επομένως, φροντίστε να του σερβίρετε περίπου 3 κυρίως γεύματα και 2 με 3 μικρά ενδιάμεσα γεύματα. Δώστε προσοχή, ωστόσο, και στις ανάγκες του παιδιού σας όταν σας λέει ότι πεινάει ή έχει χορτάσει, καθώς είναι σημαντικό για το παιδί σας να μπορεί να αναγνωρίζει το αίσθημα της πείνας και του κορεσμού.

  • Θέστε όρια στη διάρκεια των γευμάτων και μην αφήνετε τη διαδικασία του γεύματος να υπερβεί τα 20 με 30 λεπτά.
  • Αφήστε το παιδί σας να βοηθήσει με τα ψώνια του σπιτιού και την προετοιμασία των γευμάτων και μιλήστε του για την προέλευση διαφόρων τροφίμων.
  • Αφιερώστε χρόνο στο να διδάξετε στο παιδί σας καλούς τρόπους για το πώς θα συμπεριφέρεται στο τραπέζι (παρότι είναι αναμενόμενο να λερώνεται που και που).

Συστάσεις

Το παιδί σας πρέπει να λαμβάνει καθημερινά ποικιλία τροφίμων από τις 5 βασικές ομάδες (γαλακτοκομικών, λαχανικών, φρούτων, δημητριακών και αμύλου, κρέατος).

Μικρές συμβουλές

  • Κάντε την ώρα του γεύματος οικογενειακή υπόθεση και κλείστε την τηλεόραση.
  • Δώστε το καλό παράδειγμα καταναλώνοντας ποικιλία γευμάτων.
  • Αποφύγετε την πίεση που πιθανόν ασκείται στο παιδί σας για να καταναλώσει όλη τη μερίδα που του σερβίρατε. Μην προσφέρετε γλυκά ή αλμυρά σνακ ως αντάλλαγμα για να καταναλώσει το γεύμα που του σερβίρατε. Φροντίστε, ωστόσο, να το παινέσετε όταν καταναλώσει το γεύμα του.
  • Αποφύγετε να ετοιμάσετε διαφορετικό φαγητό στο παιδί σας, αν αρνηθεί να καταναλώσει όλο ή μέρος του γεύματος που έχετε σερβίρει και στην υπόλοιπη οικογένεια, καθώς έτσι λαμβάνει το μήνυμα ότι μπορεί να ζητάει πάντα κάτι διαφορετικό, αν δεν του αρέσει το φαγητό.

Φυσική δραστηριότητα                                                      

Σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, τα παιδιά αυτής της ηλικιακής κατηγορίας συνίσταται να συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες διαβαθμισμένης έντασης (μέτριας ή υψηλής) για τουλάχιστον 1 ώρα κάθε ημέρα, ενώ καλό θα είναι να συμμετέχουν τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα σε υψηλής έντασης δραστηριότητες και δραστηριότητες που ενδυναμώνουν τους μυς και τα κόκκαλα (δείτε την πυραμίδα δραστηριότητας που ακολουθεί).

Ο χρόνος παρακολούθησης τηλεόρασης, βιντεοπαιχνιδιών, DVD ή ηλεκτρονικού υπολογιστή, σε αυτή την ηλικία είναι έως 2 ώρες την ημέρα (όσο λιγότερο τόσο το καλύτερο).

Πυραμίδα δραστηριότητας

Ύπνος                                                      

Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά χρειάζονται 10 με 11 ώρες ύπνου συνολικά σε ένα 24ώρο.

Λόγω όμως της αύξησης των δραστηριοτήτων σε αυτή την ηλικία (π.χ. παιδικός σταθμός, συμμετοχή σε αθλήματα, ενασχόληση με τηλεόραση, κτλ.), το παιδί σας μπορεί να δυσκολεύεται να κοιμηθεί ή να έχει εφιάλτες στη διάρκεια της νύχτας. Για να το βοηθήσετε:

  • Διατηρήστε ένα σταθερό πρόγραμμα για τον ύπνο.
  • Υιοθετήστε μια χαλαρωτική ρουτίνα όσο πλησιάζει η ώρα του ύπνου.
  • Διαμορφώστε ένα ήρεμο περιβάλλον στο δωμάτιο που κοιμάται (δροσερό, ήσυχο και σκοτεινό) χωρίς την ύπαρξη τηλεόρασης!

Πηγές

  1. A healthy start in life: A nutrition manual for health professionals, 2008, Queensland Health. p. 240. Story M, Holt K, Sofka D, Clark EM, eds. 2002. Bright Futures in Practice: Nutrition—Pocket Guide. Arlington, VA: National Center for Education in Maternal and Child Health
  2. Feeding you 4-Year-Old, 2002, Minnesota Department of Health, WIC Program.
  3. Fun not fuss with food: Information for parents, 2005, The State of Queensland, Queensland Health.
  4. Alberta Nutrition Guidelines for Children and Youth: A Childcare, School and Recreation/Community Centre Resource Manual, 2012, Alberta Governement. p. 106.
  5. School Food Guidelines for school food providers, 2009, Newfoundland Labrador: Canada.
  6. Anderson, J., et al., Feeding Your 1 to 5 Year Old: Building Good Eating Habits, 2008, Dairy Council of Michigan.
  7. Healthy Eating for Preschool children-age 2-5 Years: A Guide for Parents and Caregivers, 2009, Department of Health and Communti Services, Government of Newfoundland and Labrador: Canada.
  8. Feeding Your 3 to 5 year old, Office of Health Promotion, Washington State Department of Health (DOH).
  9. ChooseMyPlate.gov. [cited 2013 May 1st]; Available from: www.choosemyplate.gov.
  10. Eating for Healthy Children: From 2 to 12 years old. 2012. Wellington, New Zealand: Ministry of Health.
  11. Food and Nutrition Guidelines for Pre-School Services, 2004, Health Promotion Unit of the Department of Health and Children, Ireland.
  12. Canadian Physical Activity Guidelines, Canadian Sedentary Behaviour Guidelines: Your Plan to Get Active Every Day. 2012. Canadian Society for Exercise Physiology.
  13. How much sleep do kids need? 02/04/2013; Available from: http://www.nhs.uk/Livewell/Childrenssleep/Pages/howmuchsleep.aspx.
  14. Children and Sleep. [cited 2013 April 26th]; Available from: http://www.sleepfoundation.org/article/sleep-topics/children-and-sleep.